به بهانه حضور شادی قدیریان در کانون عکس اصفهان

به بهانه حضور شادی قدیریان در کانون عکس اصفهان

به بهانه حضور شادی قدیریان در کانون عکس اصفهان کانون عکس اصفهان
نگاه انسانی داشته باشیم
سمیرا عموچی/گروه خبر کانون عکس اصفهان
برنامه این هفته با حضور شادی قدیریان عکاس برجسته ایران و جهان و همراهی منتقد فصلنامه عکاسی، پژمان نظر زاده‌ی آبکنار که روی کارهای این هنرمند هم نقد نوشته بود؛ برگزار شد.
این عکاس در ابتدا در مورد شیوه‌ی عکاسی خود، عکاسی استیج (عکاسی صحنه‌آرایی شده) توضیحاتی را ارایه داد و اینکه به‌شدت علاقه‌مند به عکاسی مستند هستند و نگاهشان بیشتر به دغدغه‌های زنان است که درمجموعه ها به چشم می‌خورد. شادی قدیریان ۹ مجموعه از آثار خود را برای حضار به نمایش گذاشت و همراه با منتقد خود توضیحاتی را دادند. در طول جلسه پرسش و پاسخ‌ها و نقدهایی از سوی دوستان حاضر در جلسه صورت گرفت که توسط این هنرمند پاسخ داده شد. اولین مجموعه بانام «زنان قاجار»، اولین مجموعه از آثار این هنرمند بود که برای پایان‌نامه‌ی دانشگاه خود انتخاب کرده بود. بیشترین تأثیر در نگاه شادی قدیریان، دیدن عکس خصوصاً عکس‌های قدیمی بود. ازاین‌رو تصمیم گرفتند روی تاریخ عکاسی ایران کار کنند. در این مجموعه صرفاً قصد نداشتند عکس قاجاری بگیرند؛ ازاین‌رو یک المان از زندگی امروز را به آن اضافه کردند (کنارهم  قرار دادن سنت و مدرنیسم). پژمان نظر زاده‌ی آبکنار از شیوه‌ی نقد فمینیستی در آثار شادی قدیریان استفاده کرد. این کارشناس عکاسی بسیار به موضوع آرشیو دیدن و نگهداری از آن اهمیت دادند  که به باور ایشان می‌توان از آن به شیوه‌ی زندگی، نوع پوشش و… ایرانیان قدیم پی برد.
مجموعه‌ی بعدی «خارج از فوکوس» نام داشت. ازنظر پ آبکنار، این هنرمند در مجموعه‌ی خود نگاهی شرقی‌تر و طنازانه تر دارد. نگاه شادی قدیریان در این مجموعه به باصلابت بودن زن و نقش مهم آن در خانواده بوده است.
سومین مجموعه به نمایش گذاشته‌شده در کانون بانام «مثل هرروز»، بلافاصله بعد از ازدواج شادی قدیریان صورت گرفت که با تأثیر از کارهای روتین زندگی، بخش‌هایی از زندگی یک زن را به تصویر می‌کشید. عکس‌العمل‌های متفاوتی نسبت به این وجود داشت. ۸۰ درصد از آقایان مخالف بودند که ازنظر آن‌ها به زنان توهین شده است و نگاهی ابزاری به زن دارد. شادی قدیریان معتقد بود حتی اگر زنان ایرانی دکتر، مهندس، خانه‌دار یا… باشند و در هر نقطه از جهان زندگی کنند، همیشه دغدغه‌هایی دارند که مردها ندارند و این بخش مهمی از زندگی یک زن است که در این مجموعه به تصویر کشیده شده است.
مجموعه‌ی بعدی، «رنگی باش» به پوشش زنان در ایران اختصاص داشت که همیشه خاکستری و تیره بوده است و اینکه چرا یک زن نمی‌تواند از رنگ‌ها در پوشش خود استفاده کند. این مجموعه، در ارتباط با نوع پوشش و آرایش بوده و نوع نگاه هنرمند را به این موضوع مشخص می‌کند.
مجموعه‌ی «شرق از نگاه غرب» اولین مجموعه‌ای بود که شادی قدیریان سفارش گرفتند. در این مجموعه از ابهام خارج‌شده و وضوح بیشتری می‌بینیم.
از دیگر مجموعه‌ها «ctrl + alt + delete» نام داشت که ایده کلی آن بر اساس چیزهایی است که از زندگی امروز جایگزین گذشته می‌شود که در بعضی موقعیت‌ها خوب و بعضی دیگر بد است.
مجموعه‌ی بعدی که به نمایش گذاشته شد، بانام «جنگ»، از بزرگ‌ترین دغدغه‌های شادی قدیریان محسوب می‌شده که از کودکی همیشه درگیر آن بوده است و همچنان با این حس و حال زندگی می‌کند. ایشان این مجموعه را به همه‌ی جانبازان و خانواده‌هایشان تقدیم کرد. (عکاسی تبلیغاتی – ضد جنگ) از دل این مجموعه «مربع سفید»،به وجود آمد که فقط ابزار جنگ بود ک با یک ربان قرمز کادوپیچ شده بود.
و آخرین مجموعه «شاپرک خانوم» با الهام از قصه‌های دوران کودکی این هنرمند، بعد از برخی جریانات شروع شد. شادی قدیریان این مجموعه را به یکی از دوستانش که در آن زمان در زندان به سر می‌برد و ایده‌ی این کار از مادر آن دختر وزندگی‌شان گرفته‌شده بود، تقدیم کرد.
بعد از صحبت‌های مجدد حضار و مهمانان کانون، روی سن نگارستان امام خمینی با حضور هیئت‌مدیره، از طرف کانون عکس اصفهان از شادی قدیریان تقدیر شد و یادبودی به ایشان اهدا گردید.