عمومی، خصوصی؛ راز

عمومی، خصوصی؛ راز

عمومی، خصوصی؛ راز 150 150 کانون عکس اصفهان

نمایشگاهی در مورد محرمیت شبکه های اجتماعی در نیویورک

ترجمه /مهدی رضا زاده- دبیر بخش ترجمه کانون عکس اصفهان

 

«عمومی، خصوصی؛ راز» نام نمایشگاهی است که قصد دارد گشت و گذاری در محرمیت در فرهنگ تصویری داشته باشد. این نمایشگاه در موزه ی جدید ICP (1) «مرکز بین المللی عکاسی» واقع در شهر نیویورک که توسط موزه دار مقیم، چارلوت کاتن (۲)  به همراه موزه دار ICP ، پائولین ورمار(۳) و مارینا چائو(۴) سازمان دهی و انتخاب شده است.

درهای  این نمایشگاه در تاریخ ۲۳ ژانویه ۲۰۱۶ به روی مخاطبان  گشوده شد. افتتاحیه و برنامه ها، نشان دهنده ایده و کانسپت محرمیت در جامعه ی امروزی و چگونگی گره خوردن «هویت معاصر» به «در معرض عموم دیده شدن» می باشد.

این نمایشگاه با درگیر کردن فکر بازدید کننده، گستره ی وسیعی از آثار تاریخی و معاصر که توسط هنرمندانی همچون زاخ بلاس (۵)، مارتین سیمز (۶)، ناتالی بوکچین (۷)، سیندی شرمن (۸)، نان گلدین (۹) و اندی وارهل (۱۰) کار شده است را نمایش می دهد. طیفی از عکس و فیلم هایی که دقیقا از رسانه های مختلف اجتماعی گرفته شده و توسط مارک گونیوم (۱۱)  و دانشجویان جدید درس «روایت های رسانه های جدید» (۱۲)  شفاف سازی شده، توجه جامعه را به پیامد های اجتماعی دنیایی تصویر محور جلب می کند.

مارک لوبل (۱۳)، مدیر اجرایی ICP در مورد اهداف ICP از برگزاری نمایشگاه می گوید: قصد همیشگی ICP، بررسی نحوه ی تاثیر عکس در تغییرات اجتماعی با توجه به وجود و گسترش موبایل و وسایل این چنینی همراه و همچنین شبکه های اجتماعی که هر یک از ما را به تولید کنندگان عکس تبدیل کرده ، بوده است.

عکس ها امروزه برای تبادل اطلاعات پیچیده، از سیاست گذاری شهری تا هویت شخصی، تولید و تبادل می شوند. این نمایشگاه، نمونه ی عالی از این مورد است که یکی از داغ ترین بحث های جامعه ی امروز یعنی «محرمیت» را خطاب قرار می دهد!

موزه دار مقیم ICP، چارلوت کاتن (۱۴)  می گوید: سازمانِ غیر سلسله مراتبیِ «عمومی، خصوصی، راز»، دیالوگ درباره ی تنوع فرهنگ تصویری و عکاسی را به روشی کاملا منحصر به فرد و غیر منتظره فراهم می کند.

 در حقیقت این نمایشگاه، فراهم کننده ی تجربه ای فیزیکی برای بازدید کنندگان است که در آن نقش عکاسی را در بر هم زدن و از نو کردن مرزهای حریم خصوصی و اجتماعی فراهم می کند.

سایت این نمایشگاه که در پایان این متن آمده است، قسمتی جدا نشدنی از این نمایش تجربی است که در آن مصاحبه ها با هنرمندان و موزه داران و مطالب مربوطه به همراه عکس هایی از نمایشگاه و
رویداد های پیش رو قابل جست و جو و مشاهده است.

۱-        Internatinal Center of Photography

۲-        Charlotte Cotton

۳-        Pauline Vermare

۴-        Marina Chao

۵-        Zach Blas

۶-        Martine Syms

۷-        Natalie Bookchin

۸-        Cindy Sherman

۹-        Nan Goldin

۱۰-      Andy Warhol

۱۱-      Mark Ghuneim

۱۲-      New Media Narratives

۱۳-      Mark Lubell

۱۴-      Charlotte Cotton

 

منبع ترجمه و لینک های مرتبط:

https://www.icp.org/exhibitions/public-private-secret

http://www.publicprivatesecret.org

https://www.icp.org/files/ICP%20Museum%20Press%20Release_1.pdf