نشست تخصصی با عنوان گالری با حضور لیلی گلستان

نشست تخصصی با عنوان گالری با حضور لیلی گلستان

نشست تخصصی با عنوان گالری با حضور لیلی گلستان کانون عکس اصفهان

نشستی تخصصی با عنوان «گالری»
لیلی گلستان به کانون عکس اصفهان می‌آید
گروه خبر کانون عکس اصفهان:در سلسله نشست‌های تخصصی کانون عکس اصفهان با حضور اساتید برجسته کشور این هفته کانون نشست متفاوت خود را با حضور« لیلی گلستان» برگزار می‌کند.
شاید لیلی گلستان را همه به‌عنوان مترجم بشناسند. اما او در طی نزدیک به سه دهه گذشته مدیر یکی از تأثیرگذارترین گالری‌های کشور؛«گالری گلستان» بوده است.این هنرمند در سال ۱۳۶۰ در گاراژ خانه‌اش کتاب‌فروشی گلستان را دایر کرد. این کتاب‌فروشی به‌زودی معروف شد و نویسندگان و شعرایی نظیر احمد شاملو، محمد زهری، احمد محمود… و بسیاری دیگر مرتب به آنجا می‌رفتند.
در سال ۱۳۶۸ کتاب‌فروشی را به نگارخانه هنرهای تجسمی با نام «نگارخانه گلستان» تبدیل کرد. این نگارخانه با نمایش آثار سهراب سپهری، کار خود را آغاز کرد. افتتاحیه این نگارخانه با استقبال زیادی روبه‌رو شد.در تاریخ ۲۶ آبان ماه ۱۳۹۳ جایزه شوالیه ادب و هنر فرانسه (نخل آکادمیک) توسط سفیر دولت فرانسه در تهران به لیلی گلستان اهدا شد.
(در نشست کانون عکس اصفهان با امضای این هنرمند کلیه آثار لیلی گلستان ارایه می شود)
لیلی گلستان همین چند ماه پیش در گفت‌وگویی که روزنامه محلی زاهدان با او داشت به سوا لاتی پاسخ داد که خالی از لطف خواندن نیست؛
****با توجه به جایگاه والای گالری گلستان آیا شما نگاه ویژه‌ای به جوانانی که علاقه‌مند به همکاری با شما هستند، دارید؟
می‌دانیم که رقابت برای نمایش آثار در گالری گلستان تنگاتنگ است؟
من تنها با جوانان کارکرده‌ام. بیش از ده هنرمند جوان هستند که به شکل پیوسته با ما کار می‌کنند، اما ما در سال چهل نمایش داریم. ما هر جمعه یک نمایش تازه داریم و در این میان طبیعی است که اغلب ناشناس هستند. نگران نباشید. من هوای جوانان را دارم.
***** و این حمایت از جوانان شامل دوردست‌ها هم خواهد بود مثلاً زاهدان؟
بله. در میان همه‌ی آثار، همیشه آثار شهرستان‌ها دست بالا را دارند. من همیشه با بچه‌های شهرستان کارکرده و می‌کنم. از زاهدان البته تاکنون هیچ‌وقت پیشنهادی برای کار نداشته‌ام.
****و این همکاری‌ها بدون توجه به این است که مجموعه‌های هنرمندانِ بی اسم بناست چه اندازه بفروشد؟
بدون تردید. تنها کافی است مجموعه‌ی آثار کیفیت قابل قبولی داشته باشد.
****این کار با جوانان ناشناس حیات حرفه ا ی شمارا به خطر نمی‌اندازد؟
من از راه نگارخانه داری زندگی می‌کنم، و از زندگی‌ام به‌تمامی راضی‌ام. این یعنی من از طریق هنر همین جوانان است که درآمد دارم. من هیچ‌وقت در این راه با شکست مواجه نشده‌ام. یک اثر قابل‌تأمل و مهم همیشه می‌فروشد، همان‌گونه که کار این جوانان در تمامی سال‌های عمر گالری گلستان فروخته است.
**** کار داوری مجموعه‌ها را چه کسی انجام می‌دهد؟
در گالری گلستان همه‌چیز تنها به عهده‌ی خود من است. من همه‌ی کارهای این گالری را به‌تنهایی انجام می‌دهم.
****از عکاس بزرگ زمان ما، از کاوه گلستان چیزی برایمان بگویید. او در نگاه شما چگونه عکاسی بود؟
کاوه عکاس جسور و زیرکی بود. ایده‌های بزرگی داشت. در تمام درگیری‌ها و تیراندازی‌های روزهای انقلاب و در تمام هشت سال جنگ، او در مرکز درگیری‌ها و خط اول جبهه بود. در جنگ او آن‌چنان به مرکز جنگ نزدیک بود که همه‌ی ما حتم داشتیم کاوه بدون تردید در جنگ ایران و عراق کشته خواهد شد؛ اما او در جنگ حماقت بار امریکا و عراق و در جریان یک درگیری بی‌ارزش کشته شد. سرِ نترسی داشت و روشن بود که در همه‌ی صحنه‌های سخت و خشن و خطرناک جنگ‌ها نزدیک‌ترین فاصله را تا سوژه داشته. کاوه مدام در تکاپو بود.

 

سه شنبه ٢۶ بهمن ماه ١٣٩۵

به همراه جشن امضا آثار

مکان:پل ابوذر، ابتدای خیابان توحید شمالی، سالن فرشچیان
ساعت: ١۵ تا ١٩

ثبت نام در این برنامه الزامى است.
برای ثبت نام عدد ١ را به شماره ٠٩١٣۵۴۶٧۶۴۶ ارسال کنید.