فرشید مثقالی در اصفهان

فرشید مثقالی در اصفهان

فرشید مثقالی در اصفهان کانون عکس اصفهان

فرشید مثقالی در اصفهان

گروه تحریریه کانون عکس انجمن سینمای جوانان اصفهان: نشست تخصصی، هزار و یک‌شب تا هزار و یک روز، دوشنبه یازدهم اردیبهشت‌ماه جاری و  از ساعت ۱۶ در سالن همایش‌های کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان برگزار خواهد شد. نخستین نشست این برنامه با عنوان «تصویرسازی در کتاب‌های چاپ سنگی دوره قاجار» (تصاویر متقدم و معاصر): با حضور فرشید مثقالی، الریش مارزلف و علی بوذری از ساعت ۱۶ تا ۱۷:۳۰ و نشست دوم با عنوان «از هزارویک‌شب تا هزار و یک روز» (متن و تصویر) با شرکت الریش مارزلف و علی بوذری از ساعت ۱۸ تا ۱۹:۳۰ در کتابخانه مرکزی برپا خواهد شد. آنتوان گالان اولین کسی بود که داستان‌های «هزار و یک‌شب» را به اروپاییان معرفی کرد. او در سال ۱۷۰۴ میلادی مجموعه‌ای از داستان‌های «هزار و یک‌شب» را به زبان فرانسه ترجمه کرد. تأثیر کتاب تا حدی بود که یکی از نویسندگان فرانسوی به نام «دی لاکرو ا» کتابی تحت عنوان «هزار و یک روز» به نگارش درآورد. این پژوهشگر در کتاب خود به نقل داستان‌هایی افسانه‌ای پرداخت که بی‌شباهت به افسانه‌های شهرزاد «هزار و یک‌شب» نبود. اولریش مارزلف، قصه‌شناس، محقق ارشد دائره‌المعارف قصه و استاد شرق‌شناسی دانشگاه گوتینگن، یکی از ایران‌شناسان برجسته‌ای است که فرهنگ و هنر ایران را همواره به جهانیان معرفی کرده و نام ایران را در محافل علمی خاورشناسان اروپایی و آمریکایی زنده نگه‌داشته است. پژوهش‌های مارزلف برجهت دهی پژوهش‌های بعدی ایرانیان در دو حوزه قصه‌شناسی و تصاویر چاپ سنگی تأثیر زیادی گذاشته است.

اما یکی از دستاوردهای مهم این نشست حضور فرشید مثقالی در زادگاه خودش است. فرشید مثقالی در ۱۳ تیرماه ۱۳۲۲ در شهر اصفهان به دنیا آمد. این هنرمند که دانش‌آموخته رشته نقاشی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است. فعالیت خود را با تصویرسازی برای مجلات مختلف آغاز کرد. آغاز کار حرفه‌ای فرشید مثقالی به همکاری با مجله «نگین» و در سال‌های ۱۳۴۳–۱۳۴۴ بازمی‌گردد. کتاب‌های «کره‌اسب سیاه»، با تصویرگری سیاه‌وسفید و کتاب رنگی «خروس زری، پیرهن پری» اثر احمد شاملو از نخستین تصویرسازی‌های او به شمار می‌رود. مثقالی در سال ۱۳۴۶ به هنرمندان «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان» پیوست. تصویرگری چند کتاب کودک، که «عمو نوروز» نخستین آن‌ها به شمار می‌رفت، حاصل این دوره از همکاری این هنرمند با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است؛ دوره‌ای دو،سه ساله که تصویرگری «ماهی سیاه کوچولو» هم در آن جای می‌گیرد و جایزه اول بی‌ینال «بولونیا» ایتالیا را در سال ۱۳۴۸ نصیب او کرد. او برای مصور کردن کتاب‌های ماهی سیاه کوچولو، آرش کمانگیر، جمشید شاه و قهرمان جوایزی دریافت کرد. بخش دیگر زندگی حرفه‌ای فرشید مثقالی را باید در آمریکا پی گرفت. این بخش با اقامت در کالیفرنیا و در سال ۱۳۶۵ آغاز می‌شود و با راه‌اندازی یک استودیوی شخصی گرافیک به نام دسک‌تاپ استودیو ادامه می‌یابد. مثقالی از روش‌های مختلفی در تصویرگری استفاده کرده است؛ او لیتوگرافی، کلاژ، آبرنگ و سایر ابزارهای هنری و سبک‌های متفاوت مانند سبک‌های غربی و چاپ سنگی را در آفرینش تصاویر به‌کاربرده است. تصویرگری کتاب‌های «عمو نوروز»، «جمشید شاه»، «پسرک چشم آبی»، «آرش کمانگیر» «ماهی سیاه کوچولو» و «افسانه آفرینش در ایران» ازجمله مهم‌ترین آثار مثقالی است. کتاب‌های تایپوگرافی و مقدمه‌ای بر گرافیک دیزاین نیز کتاب‌های معروف وی درزمینه گرافیک می‌باشد. گفتنی است: نشست تخصصی از هزار و یک‌شب تا هزار و یک روز از سوی موزه هنرهای معاصر اصفهان، مرکز آفرینش‌های ادبی قلمستان و موزه عصارخانه شاهی؛دفاتر تخصصی تجسّمی، ادبیات و زبان، فرهنگ‌عامه روز یازدهم اردیبهشت‌ماه جاری از ساعت ۱۶ تا ۱۹:۳۰ در محل کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان برگزار خواهد شد.