گزارش نشست “جهان معاصر عکس ها” با حضور یوریک کریم مسیحی

گزارش نشست “جهان معاصر عکس ها” با حضور یوریک کریم مسیحی

گزارش نشست “جهان معاصر عکس ها” با حضور یوریک کریم مسیحی 150 150 کانون عکس اصفهان

گروه تحریریه سایت کانون عکس انجمن سینماى جوانان اصفهان/ سارامشتاقی

عکس با من چه می گوید؟
کانون عکس انجمن سینماى جوانان اصفهان، میزبان یوریک کریم مسیحی داستان‌نویس، طراح گرافیست، منتقد هنری و استاد مطرح عکاسی بود. این نشست در دوم آبان ماه نود وهفت در نگارستان امام خمینی برگزار شد.
“یوریک کریم مسیحی” با مطرح کردن  پرسش “زبان چیست؟” صحبت خود را آغاز نمود و در ادامه  در محدوده ای که به کار عکاسی مربوط است از”زبان” سخن گفت. کریم مسیحی با اشاره به اینکه  این روزها در دنیای مجازی زبان به یک ابزار ورشسکته  تبدیل شده است گفت: مادامی که با واژه‌های رقت‌انگیز با یکدیگر سخن میگوییم  نمی توان انتظار داشت که افکار و ایده های جالبی که نشان از فرهنگ دارند بیان شود. بنابراین برای درست فکرکردن اول باید درست صحبت کنیم و پس از آن، دست به تولید آثار هنری بزنیم. این روزها همه دوربین‌های دیجیتال دارند و یکی از مزایای عکاسی با این دوربین ها نسبت به آنالوگ این است که عکاس می تواند به راحتی عکس بگیرد و به همین دلیل بسیاری بر این باورند که هرچه تعداد این عکس‌ها بیشتر باشد بهتر است، این در حالی است که تعدد عکس‌های گرفته شده از یک منظره اصلا دلیل بر موفقیت آن عکاس نیست. مسئله ‌ای که این روزها شاهد هستیم، راحتی دسترسی به عکس های گرفته شده است.سپس با مقایسه دهه های گذشته و دوران عکاسی آنالوگ گفت: در زمانی که هر شات عکاسی  ۴۵ تومان خرج داشت، مجبور بودیم خواه ناخواه با دقت بیشتری عکاسی کنیم و این روند باعث می شد اولاً کم عکس بگیریم و دوماً با نگاه کردن عکس بگیریم. با نگاه کردن به سوژه و نه فقط دیدن آن . در پی آن مشاهده نتیجه کار به سادگی امروز نبود ، بنابراین  در یک بازه ی زمانی طولانی تعدادی انگشت شمار عکس می گرفتیم، این کمبود امکانات باعث می شد که با  وسواس عکاسی کنیم و نتیجه کار خلق یک اثرهنری باشد.کریم مسیحی در ادامه به فضای مجازی اجاره کرد و گفت: طبق آمار روزانه ۲ میلیارد و چهارصد میلیون عکس در فضای مجازی آپلود میشود و این بدین معناست که ما در دریایی از عکس ها غوطه وریم، با احتساب اینکه ۳۰% عکس ها تکراری اند بازهم تعداد قابل توجهی عکس می بینیم ولی چرا آنها را به سرعت به فراموشی میسپاریم؟ چون همگی از یک الگوی خاص پیروی می‌کنند و مخاطب را وادار به تفکر نمی کنند. فاجعه اینجا نمایان میشود که ما به جای اینکه ده عکس را نگاه کنیم صدها عکس را بی دقت می بینیم. عکس باید به گونه ای باشد که هنگامی که به آن نگاه می کنیم، درباره آن فکرکنیم.در ادامه یوریک کریم مسیحی یکی از اساسی ترین مشکلات عکاسی را نمایشگاه‌ها نامید و گفت: آفت عکاسی نمایشگاه است، چراکه عکاس در تلاش است تابلو عکاسی خود را در بازار بفروشد و این یعنی تلاش برای به دست آوردن سلیقه ای مطابق با سلیقه بازار . همین دلیل می شود که عکس های فرهنگی و پرمایه جای خود را به عکس های جیغ، رو و سطحی که هیچ بارمعنایی و فرهنگی ای ندارند بدهند. باید دیدگاه عکاس آنقدر منحصر به فرد و تک باشد که درباره عکس داستانی مطابق با سلیقه خودش بیان کرده و بگوید که عکس با او چه می گوید.
وی در پایان گفت: باید اولویت اول برای عکاسی،خود عکاس باشد و نه جلب توجه دیگران، اینکه عکاس بتواند با عکسی که می گیرد ارتباط روحی و عاطفی برقرار کند، زاویه دید خود را بیان کرده و لذت ببرد رکن اصلی است چون در غیر اینصورت علت عکاسی دیگران، دیگران و دیگران می شوند و عکس از یک اثر هنری تبدیل به”هیچ” می شود.

 

 

عکاسان:

خشایار لک نژاد

ثمین امین جواهری

میلاد غربی

[vc_gallery type=”image_grid” images=”353411,353410,353409,353408,353407,353399,353400,353401,353402,353403,353404,353405,353406″ img_size=”200×200″ column_number=”3″ grayscale=”no” hover_icon=”none” images_space=”gallery_with_space”]