دکتر شش جوانی: هنر معاصر به سمت پیچیدگی می رود

دکتر شش جوانی: هنر معاصر به سمت پیچیدگی می رود

دکتر شش جوانی: هنر معاصر به سمت پیچیدگی می رود کانون عکس اصفهان
لیلا سلطانی/گروه تحریریه سایت کانون عکس انجمن سینمای جوانان اصفهان:
کارگاه  این هفته  کانون عکس اصفهان، با موضوع « اقتصاد هنر » و با حضور «حمید رضا شش جوانی» در ساعت ۱۶ در سالن سینما تک مجتمع فرشچیان برگزار شد.حمیدرضا شش جوانی در این جلسه به مبحث بازار عکاسی پرداخت و البته صحبت های او  صرفا درباره عکاسی به مثابه بخشی از هنر معاصر مصداق داشت. این استاد دانشگاه  اظهار داشت اگرچه هنر معاصر به سمت پیچیدگی می رود و برای فهم آن نیاز به دانش پیشین است اما عکاسی در این عرصه یک تناقض است زیرا عکاسی گونه ای از بیان است که افراد قادرند بدون نیاز به دانش پیچیده ای از هنر معاصر، با آن ارتباط برقرار کرده و به ستایشش بپردازند.در ادامه شش جوانی درباره تاریخچه بازار عکاسی سخن گفت و عکاسان  آلمانی را مسلط بر حراجی های جهان دانست که می توان از  آندریاس گورسکی، توماس روف، سیدنی شرمن و ریچارد پرنس اشاره نمود.این هنرمند  همچنین به صندوق سرمایه گذاری شرکت آگانا اشاره نمود که به دلیل رشد تجارت عکاسی معاصر توانسته است درآمد بسیاری کسب نماید.شش جوانی گفت: مدل تجاری که این صندوق از آن استفاده می کند به این صورت است که به جای استفاده از سرمایه گذاران برای خرید اثر، از تعدادی مجموعه دار روسی که خود آنها را انتخاب کرده است، آثار را خریده و به حراج می گذارد.پس از آن شش جوانی به معرفی انواع بازار و خصوصیات آنها پرداخت، (بازار همگانی و پرمایه) و همچنین به اقتصاد خلاق.مترجم کتاب چرا هنرمندان فقیرند؟  اظهار داشت: توسعه از راه صنعت تقریبا منتفی شده و جوامع از طریق فرهنگ و هنر و به عبارتی خلاق و نرم به توسعه دست
می یابند، که مثال های موجود، شهرهایی چون دیتروید، منچستر و آستن می باشند.شش جوانی در ادامه گفت: موزه هنرهای معاصر ایران، خارج از آمریکا و اروپای قاره ای،سومین موزه جهان است و آثار بسیار ارزشمندی در آن وجود دارد که نمی توان بر آنها قیمتی نهاد. و ایران در زمان حکومت پهلوی به عنوان اولین بازیگر مهم در بازار جهانی هنر وارد شد و در حال حاضر کشورهای حاشیه ایران به تقلید از حکومت پهلوی به این امر  می پردازند و سه بازیگر مهم در منطقه عبارتند از شیخ المیاسه، محمد بن سلمان و محمد الخلیفه مبارک.وی در ادامه به معرفی آثار متفاوت برخی از هنرمندان پرداخت و دلایل قیمت بالای آثار این افراد را بررسی نمود، که از این میان می توان به اثر کوسه شکم پر، بدن عاشق و جاروبرقی اثر جف کونز اشاره نمود. شش جوانی همچنین درباره شگردهای رسیدن به شهرت سخن گفت.و پس از آن به بررسی مدل دایره های هم مرکز و جایگاه عکاسی در این مدل پرداخت.شش جوانی به طور جامع  سطوح مختلف بازار عکاسی  شامل؛۱-گالری های معمول۲-گالری های موثر۳-بازار ملی۴-بازار جهانی را معرفی نمود و خصوصیات هر یک از سطوح را شرح داد.این پژوهشگر اقتصاد هنر بیان داشت: رسیدن به سطوح بالا ربطی به کیفیت اثر ندارد بلکه آنچه مهم است ارتباط داشتن با افراد تاثیرگذار در بازار است و  بازار در حال گسترش خود در تمام ابعاد هنر است و البته نهاد نقد در مقابل آن ایستاده است ولی  در ایران تمامی افراد در سمت بازار قرار گرفته اند و در این عرصه کار بسیار دشواراست. البته راهکارهایی نیز وجود دارد که از آن میان می توان به خرید و فروش حراج های آنلاین اشاره نمود که هفت درصد خرید و فروش حراج ها را به خود اختصاص می دهند ومی تواند به هنرمندان کمک کند. در نهایت اینکه شانس رسیدن به سطح آخر در بازار عکاسی بسیار بسیار کم است.در پایان جلسه اعضای حاضر سوالات خود را مطرح نمودند و حمیدرضا شش جوانی به آنها پاسخ داد.این جلسه با ثبت عکس دسته جمعی و جشن امضای آثار این استاد دانشگاه در محوطه ی مجموعه فرهنگی فرشچیان به پایان رسید.
[vc_gallery type=”image_grid” images=”352452,352453,352454,352455,352456,352457,352458″ img_size=”200×200″ column_number=”4″ grayscale=”no” hover_icon=”none” images_space=”gallery_without_space”]